afstanden / groepen

Afstanden / groepen

Sinds clubseizoen 2020 hanteren wij de volgende opzet van onze groepen, die hier verder wordt toegelicht.

Voorgaande seizoenen stonden wekelijks een lange en korte route op de kalender, waarbij gekozen kon worden uit een snellere groep en normale snelheidsgroep. Daarnaast was er elke twee weken een tocht voor de vrouwenploeg én regelmatig een special. 

Ervaringen uit het verleden, gesprekken met verschillende leden, een rondgang bij andere verenigingen en na afstemming binnen bestuur en activiteitenteam, heeft het bestuur besloten om vanaf 2020 de groepsindeling aan te passen en in te delen naar intensiteit. Daarbij is ook nadrukkelijk gekeken naar hoe we onze vereniging nóg interessanter kunnen maken voor nieuwe leden.

In de agenda / kalender wordt de onderstaande groepsindeling opgenomen (met een oplopende intensiteit): 

Groep Vrouwen *** D C B A ** Special
Afstand in kilometers 60 – 80 65 – 90 100 – 130 100 100 – 130 165 – 215
Kruissnelheid (km/h op de teller, circa) * 26-28 26-28 28-30 31-33 31-33 onderling overleg
Gemiddeld km/h (circa) * 25 25 27 30 30 onderling overleg
Frequentie 2-wekelijks wekelijks wekelijks wekelijks wekelijks zie agenda
Voorheen vrouwen kort normaal lang normaal kort snel lang snel special

*      Qua snelheden houden we de aangegeven richtlijnen, waarbij we rekening houden met ons motto “Samen uit, samen thuis” en de snelheid aanpassen indien gewenst.

**    Op de dagen dat een Special is gepland, vervalt de A-groep

***  De Vrouwen starten in de zomermaanden om 8:30 uur (in plaats van voorheen 9:00 uur) zodat gekozen kan worden om met de gemengde ploeg mee te fietsen (bijvoorbeeld bij onvoldoende deelneemsters aan de vrouwenploeg)

Nieuwsgierig geworden?

Geef je snel op voor een gratis kennismakingsrit.

PRAKTIJKTIPS

Om dit te laten slagen moeten :

De eerste 4 (2+2) koprijders :

  • de snelheid van het peloton in de gaten houden.
  • regelmatig controleren of het gereden tempo goed bijgehouden kan worden.
  • de signalen uit het peloton goed in de gaten houden.
  • optrekken na bochten/stoplichten aanpassen aan de groep.
  • waarschuwen voor tegemoetkomend verkeer, roepen b.v. “auto tegen”.
  • waarschuwen voor palen in het wegdek en andere obstakels.
  • tijdig richting aangeven.
  • alle waarschuwingen en aanwijzingen ook laten zien d.m.v. de vastgestelde hand – armgebaren.

Alle deelnemers in het peloton :

  • de signalen duidelijk doorgeven.
  • als minder geoefende fietser direct achter de koprijders rijden (positie 3-4).
  • aangeven als het niet “lekker” gaat.

Fietsers achterin het peloton :

  • in de gaten houden wie niet “lekker zit”.
  • waarschuwen voor achteropkomend verkeer, roepen b.v. “auto achter”.
  • “zwakke” fietsers naar voren brengen.
  • een goede conditie hebben.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.